Hét trükk, amivel bárkit befolyásolhatsz!


Szélsőségesnek is hihetnénk azt a véleményt, mely szerint, akárhányszor kinyitjuk a szánkat, hogy a másikhoz szóljunk, nem teszünk mást, mit manipulálni próbáljuk.
Valójában, ha nem is mindig, de azért az ember egyik legalapvetőbb szándéka mégis a másik befolyásolása, saját akaratának érvényesítése. Ezt persze magas fokon űzik a politikusok, reklámszakemberek, üzletkötők, akik nem tesznek mást, mint néhány régi trükköt alkalmaznak.
Nézzünk most a számtalan példa közül néhányat, amelyet Joseph Kirschner A manipuláció művészetének titulál:

1. Hívd fel magadra a figyelmet! – A másik befolyásolása felé tett első lépés nyilvánvalóan az, ha aktivizálod magad, és cselekvésbe fordítod át vágyaidat, ötleteidet, akaratodat. Vagyis:

2 Tedd az ellenkezőjét – Ha támadnak, ne lendülj ellentámadásba és ne is védekezz, ne törj le, és ne hunyászkodj meg, mint egy kiskutya! Egy frappáns, szellemes válasz az általad kívánt irányba terelheti a beszélgetést.

3. Hízelegj! – Dicsérj, bókolj, tegyél apró ám annál figyelmesebb megjegyzéseket partnerednek!De vigyázat: vannak emberek, akiknél pont az ellenkező hatást éred el!

4. A lényeg a „csomagolás” – Az emberek többségét elsősorban a külső, a díszítés érdekli, s ritkán kíváncsiak a tartalomra. Öltözz elegánsan, beszélj választékosan, és légy udvarias, de határozott!

5. Ismételd sokszor ugyanazt! – Saját elképzelésedet újra és újra ugyanabban a formában ismételd el, hogy megragadjon az emberek fejében, s ha választaniuk kell a többféle alternatíva közül, rád emlékezzenek!

6. Bizonytalanítsd el az ellenfelet! – A másik elbizonytalanításának mértékével egyenes arányban nő saját önbizalmunk. Használd itt is az ismétlés módszerét: hívd fel újra és újra ellenfeled hibáira a figyelmet!

7. Kelts félelmet! – Az emberek félelem-listája szinte kifogyhatatlan: öregség, betegség, szegénység és létbizonytalanság, izzadság és narancsbőr.
Elég, ha feltérképezed a másik félelem-listáját és sebezhető pontjait, s ha megoldást is kínálsz rá, akkor vagy kiváló reklámszakember vagy egy simlis politikus lakozik benned.

Természetesen mindig a helyzetnek megfelelően kell kiválasztani, melyik módszert használjuk, ehhez pedig nem árt amatőr-pszichológussá átvedlenünk. S ha nem is alkalmazzuk ezeket a manipulációkat, az sem árt, ha tisztában vagyunk velük, hisz nap mint nap ezekkel igyekeznek formálni bennünket.

loading...